Megnézem

Szent Kard emlékmű

Sóly, Sóly

Értékőr: Bikádi László
Forrás: Helytörténeti leírás

Megnézem

Református emlékszoba és tájház Sólyban

Sóly, Sóly

Értékőr: Bikádi László
Forrás: Helytörténeti leírás

Megnézem

Árvalányhaj Sóly határában

Sóly, Sóly

Értékőr: Bikádi László
Forrás: Helytörténeti leírás

Megnézem

Kinizsi könnye forrás Nagyvázsonyban

Nagyvázsony, Nagyvázsony

Értékőr: Nagyvázsony
Forrás: Helytörténeti leírás

Megnézem

A sólyi papírmalom

Sóly, Sóly

Értékőr: Bikádi László
Forrás: Helytörténeti leírás

Megnézem

Kolbászos pogácsa

Sóly, Sóly

Értékőr: Bikádi László
Forrás: Helytörténeti leírás

Megnézem

Kántás Károly életútja

Sóly, Sóly

Értékőr: Bikádi László
Forrás: Helytörténeti leírás

Megnézem

Szent Kard Fesztivál

Sóly, Sóly

Értékőr: Bikádi László
Forrás: Helytörténeti leírás

Megnézem

"Pörkölt torta"

Nemesvámos, Nemesvámos

Értékőr: Bárdos Zoltán
Forrás: Nemesvámosi Ifjúsági Klub

Megnézem

Szemere László (mikológus, ornitológus)

Hárskút, Hárskút

Értékőr: Heblinger Gábor, Kauker Gergely, Tábori Ferenc,
Forrás: Helyi lakosok, Internet

Megnézem

Lindenbaum Német Nemzetiségi Dalkör

Hárskút, Hárskút

Értékőr: Heblinger Gábor, Kauker Gergely, Tábori Ferenc,
Forrás: Dalkör tagjai

Érték megnevezése

Pusztaszabolcson kiállított 375-1011 p. sz. gőzmozdony


Település neve

Pusztaszabolcs


Adatfelvétel időpontja

2014.03.31.


Kategória

Pusztaszabolcs


Értékőr neve

Pusztaszabolcsi Hagyományőrző és Hagyományteremtő Alapítvány


Adatfelvétel forrása

http://www.pusztaszabolcs.hu/index.php/ertektar


Érték jellemzőinek rövid leírása

A vasúti átjáró mellett található 375-1011-es gőzmozdony nagymértékben gazdagítja a település látnivalóit.

Érték bemutatása

A kiállított mozdony gyártásakor 1956. január 12-én tartották víznyomáspróbáját, majd 6804/1956-os gyári számmal került ki a gyárból, majd 1956. február 13-án ténylegesen a MÁV mozdonyparkjába került 375-1011-es pályaszámmal. 1964. június 20-án a szolnoki, majd 1969. március 6-án a debreceni járműjavító üzemben fővizsgán esett át. 1969. december 31-én Bátaszékre állomásították. 1973. augusztus 8-án decemberben ismét fővizsga következett, ahol új kazánt kapott. 1974. december 31-én Püspökladány lett az új otthona. 1978. május 17-én Debrecenben ismét fővizsgán esett át. 1983. december 31-én Debrecenben állomásították, majd 1984. december 31-én újra Bátaszékre került. 1987. február 28-án visszajutott Debrecenbe, ahol sajnos már tényleges vonali szolgálatot nem látott el. Nagyrészt valamely tároló vágányon várt sorsa jobbrafordulására. 1988. december 30-án felkerült oldalára a nagy "S" betű, amivel már nagyon sok mozdony befejezte földi pályafutását. Csak kevésnek adatott meg, hogy a selejtezés után nem mondják ki rájuk a halálos ítéletet. Talán a 375-1011-es is azért maradhatott meg, mert akkoriban Pusztaszabolcs is kereste kiállításra szánt gőzmozdonyát. Debrecenben selejtezés után átminősítették nosztalgia célra, s a Közlekedési Múzeum kijelölte, hogy ő kerüljön Pusztaszabolcsra. Az adminisztráció után Oravecz József pusztaszabolcsi mozdonyvezető közreműködésével Pusztaszabolcsra érkezett a 1011-es. A fűtőházban szorgos, dolgos kezek rendbe tették, majd ezt követően a település központjában, a vasúti átjáró közelében kiállításra került. A mozdony végre révbe ért.

Képek